INFORMATION TILL BOENDE PÅ PATRONGATAN 2A-8D
Nu är vi är en bra bit in i årets andra halva, luften är klar och krispig och trädens blad skiftar färg. Här kommer kort information om vad som händer i vår förening för närvarande.
Autogiro
Vi vill gärna påminna alla boende om att månadsavgiften kan betalas via autogiro. Anmälan för betalning via autogiro gör du som medlem via din egen internetbank. I dagsläget är det inte möjligt att betala via E-faktura, men så fort detta är möjligt kommer vi informera er.
Lås
Vi har haft ett antal incidenter där ytterdörrlåset/handtaget har kärvat, vilket medför att boende blivit utelåsta. Den primära anledningen till detta är att stoppskruvarna som sitter under handtaget på ut- och insidan har lossnat och i vissa fall trillat av, vilket medfört att ”roddarpinnen” som löper genom låsmekanismen glider in i handtaget som förlorar sinfunktion. Vi uppmanar er att med jämna mellanrum kontrollera så att skruvarna är spända/ej trillat av. På detta sätt vi kan förhoppningsvis undvika framtida problem med utelåsningar.
6 månaders besiktning
Den 6/9 genomfördes 6-månaders besiktningen med representanter från Åkermans ingenjörsbyrå, BoKlok, Anebyhusgruppen och tre representanter från styrelsen. Generellt gick besiktningen bra, men ett antal mindre fel rapporterades som entreprenören Anebyhusgruppen är ålagda att åtgärda innan 15/11. Samtliga trädäck kommer även att gås igenom och justeras under hösten. Sättningar och sprickbildningar i väggarna, kommer att åtgärdas efter 2-års besiktningen. Det är okej att fylla i dessa i väntan på den besiktningen, om det stör rent estetiskt. BoKlok har även lovat att se över den gemensamma fasadbelysningen som är monterad på förråden mot gångvägarna, eftersom dessa lyser rakt in i vissa kök.
Snöskottning
För att hålla nere kostnaderna för föreningen så har styrelsen beslutat att inte lägga snöröjning på en extern entreprenör i år. Det innebär att snöskottning och sandning måste skötas gemensamt av oss boende, vilket förutsätter att vi alla hjälps åt. Detta beslut kommer att utvärderas efter vintern. Respektive boende ansvarar för snöskottning av den gemensamma gångvägen framför sin egen entré/tomt samt sin egen parkeringsplats (enligt bilden på nästa sida). 8A ansvarar för snöskottning framför postlådorna och ingång till norra miljöhuset, 2A-C hjälps åt med skottning vid södra miljöhus och postlådor. Styrelsen kommer att köpa in fyra snöskyfflar och sand, dessa kommer finnas i respektive miljöhus och är något boende kan låna.
Snöröjning av Patrongatan ansvarar väghållaren för.
OBS: inga snöhögar får byggas upp mot fasader/förråd då de kan fuktskadas och inga parkeringar eller dörrar får blockeras.
Vakans i valberedningen
Vi har en vakans i valberedningen och styrelsen undrar om någon medlem är intresserad av att engagera sig. Valberedningens uppdrag är att ta fram ett förslag på vilka personer som ska ingå i styrelsen under nästkommande år. Ni kan läsa mer om valberednings uppgifter på hemsidan
Ny rutin för Felanmälan
Från och med fredag den 23 september ska felanmälan göras via Kontakt formuläret på hemsidan (Ämne: Felanmälan). Styrelsen kommer att verifiera så att felet är ett garantiärende, som åligger BoKlok att åtgärda och i de fallen skicka vidare felanmälan direkt till BoKlok.
Obs! Felanmälning via OurLiving appen kommer ej att fungera efter den 23/9.
Vid akuta fel inom 5-årsgarantin ska felanmälan ske till BoKlok Kundtjänst på 020-26 55 65. Om felet uppstår när kundtjänst har stängt kontaktar du föreningens styrelse via kontakt formuläret / Felanmälan, alternativt Securitas 010–4705252 Jour (utanför kontorstid).
Avläsning av vattenmätare
Under december månad är det dags att läsa av din bostadsrätts vattenmätare, rapportera siffrorna som står i räkneverket på vattenmätaren innan 31/12, detta görs via hemsidan – kontakta styrelsen (Ämne: Avläsning mätarställning vatten).
Vattenmätaren är placerad i Teknikrummet bredvid bostadsrättens frånluftsvärmepump.
Vänliga hälsningar
Styrelsen Brf Boklok Magasinet