Lås och nycklar

Behöver du extra nyckel till bostadsrätten? Eller har det hänt en olycka och nycklar blivit borttappade? Ta kontakt med styrelsen så hjälper de er med beställning av extra nyckel.

Använd formuläret under kontakta styrelsen.

Ni kommer att bli fakturerade för extra Nycklar (kostnad 265kr/ex moms per nyckel)


Dörrlås i Brf Boklok Magasinet

Bakgrund

Våra ytterdörrar är från nybyggnation försedda med ett lås som är föreningens egendom. Det är upp till varje lägenhetsinnehavare att underhålla sin dörr och lås samt att se till att inga skador uppkommer i dessa. Syfte är att klargöra vad som gäller om en lägenhetsinnehavare vill byta ut eller komplettera låsanordningar i sin ytterdörr.

Att tänka på vid byte av lås

Varje lägenhetsinnehavare är ansvarig för eventuella skador på sin dörr eller lås. Är du som lägenhetsinnehavare intresserad av att byta ut originallåset så är du skyldig att återställa låset och dörren till originalskick innan du flyttar ut ur lägenheten. Lägenhetsinnehavaren är även skyldig att spara låsanordning och samtliga nycklar för att kunna överlämna dessa till de som skall flytta in. Nycklarna till originallåset går även till lägenhetens förråd och föreningens miljöhus. Om dessa kasseras eller tappas bort blir du som lägenhetsinnehavare skyldig att ersätta uppkomna kostnader för detta. Originallåsen är föreningens egendom och förvaras av lägenhetsinnehavaren om denne gjort ett byte.

Alla typer av låsbyten ska anmälas till styrelsen innan de utförs.

Om inte den nya ägaren vill överta det utbytta låset måste det tas bort helt och originallåset återställas. Det är därför viktigt att du som lägenhetsinnehavare säkerställer detta i köpekontrakt eller liknande vid försäljning. Om detta inte skett kommer föreningen att åtgärda detta och kräva ersättning av dig som lägenhetsinnehavare.

Smarta lås

Styrelsen accepterar att du som lägenhetsinnehavare installerar ett så kallat ”smart lås” i din dörr genom att du ersätter det lås som finns idag eller monterar låset på befintligt lås. Med smarta lås menar vi lösningar som gör att du som lägenhetsinnehavare kan öppna dörren med kod eller liknande. Exempel på smarta lås är Yale Doorman, Glue, Danalock etc. Observera att föreningen inte ansvarar för ditt lås om du sätter in ett smart lås. Det finns även säkerhetsrisker med dessa lås som gör att du bör prata med ditt försäkringsbolag innan du väljer låsleverantör. Föreningen har inget ansvar vid eventuellt inbrott eller skadegörelse av låset.

Byte/installation av sjutillhållarlås eller liknande extralås

Styrelsen accepterar att du som lägenhetsinnehavare installerar detta i din dörr. Se stycke ”Att tänka på vid byte av lås” för vad som gäller om du vill göra detta.

Åtkomst till lägenhet vid exempelvis servicearbete

Som lägenhetsinnehavare är du skyldig att se till att lägenheten är tillgänglig för föreningen, eller någon av våra underleverantörer, när de behöver komma in i lägenheten för att genomföra underhåll eller andra uppgifter. Föreningen informerar om detta genom e-post eller lapp i postlådan. Hur tillgängligheten löses skall ske i samråd med föreningen eller den underleverantör som behöver komma in i lägenheten. Exempelvis genom utlämning av tillfälliga koder eller utlån av brickor alternativt lås satt i serviceläge. Föreningen kan kräva ersättning av lägenhetsinnehavaren för ökade kostnader om inträde till lägenheten inte kan garanteras.

Denna sidan använder Cookies, klicka acceptera för att fortsätta.  Lär dig mer