Felanmälan

(Uppdaterad information från Boklok 20221114)

Information från Boklok:

Hej!

Vi strävar ständigt efter att erbjuda så effektiv och hög service som möjligt och har därför sett över rutinen för hur du gör en felanmälan. Tidigare har du vänt dig till din styrelse för att anmäla ett fel. De har sedan skickat felanmälan vidare till vår kundtjänst, om de anser att det är ett garantiärende. Från och med nu ska alla fel, anmälas direkt till vår kundtjänst, med undantag för bredband, telefon och TV, som precis som tidigare ska anmälas direkt till medieleverantören.

Genom denna förändring vill vi öka tydligheten för hur en felanmälan ska göras, men framför allt hoppas vi kunna korta ner hanteringstiden. Förändringen blir främst märkbar vid fel som anmäls via telefon och e-post. Anmäler du fel via OurLiving-appen gäller samma rutiner som tidigare.

Tänk på att frågor och ärenden som gäller din förening ansvarar din styrelse att svara på, och ska inte gå via vår kundtjänst. Det kan exempelvis gälla snöskottning, trappstädning, fakturafrågor, parkeringsfrågor med mera. Det är endast direkta fel som ska anmälas till vår kundtjänst.

Du kan läsa mer på vår hemsida boklok.se/felanmälan men vi skickar också med delar av texten här, så att du redan nu kan läsa på vad som gäller.

Vi vill också passa på att påminna om att du bor i en bostadsrätt och att du därför ansvarar för skötsel och underhåll av din bostad för att garantin ska gälla. På vår hemsida boklok.se/skötsel-underhåll har vi samlat tips och råd på hur du tar hand om din bostad på bästa sätt.


Akuta fel

Akuta fel som uppstår under den 5-åriga garantitiden anmäls på följande sätt:
• Är felet av sådan karaktär att det är direkt fara för liv ring 112.
• Ring BoKlok kundtjänst på 020–26 55 65. Öppet vardagar kl 8.30-16.00.

Om det akuta felet uppstår när kundtjänst har stängt kontaktar du föreningens akutjour. Journummer finns i din kundpärm ”Ditt BoKlok Hem” eller i OurLiving-appen. Om bostadsrättsföreningen saknar jour kontaktar du i stället styrelsen.

Efter att den 5-åriga garantitiden löpt ut vänder du dig alltid med din felanmälan till bostadsrättsförenings styrelse eller föreningens akutjour.


Exempel på akuta fel

• När du inte kan bruka din bostad alls, till exempel att ytterdörren inte kan öppnas och stängas eller låsas.
• När felet innebär en hälsorisk eller risk för säkerhet för dig som boende eller andra, till exempel trasiga elkablar, lösa trappsteg eller skyddsräcken med mera.
• När strömmen gått i hela lägenheten och det inte hjälper att lyfta automatsäkringar och inga huvudsäkringar löst ut.
• När felet kan medföra ekonomiska konsekvenser om det inte åtgärdas omgående, till exempel takskador eller vattenläckage.


Jourutryckning vid icke akuta fel

Tänk på att kostnaden för jourutryckningar för åtgärdande av mindre fel, fel av icke-akut karaktär eller fel som beror på handhavandefel kommer att debiteras dig som bostadsrättshavare eller eventuellt bostadsrättsföreningen.


Icke akuta fel

Icke akuta fel som du upptäcker under den 5-åriga garantitiden ska du anmäla direkt till BoKlok kundtjänst, med undantag för bredband, telefon och TV som ska anmälas direkt till medieleverantören. Felanmälningar till BoKlok kundtjänst görs på ett av följande sätt:

• Registrera felet i OurLiving-appen. Klicka på knappen felanmälan – fyll i formuläret och bifoga bilder.
• Ring BoKlok kundtjänst på 020–26 55 65 eller maila på kontakt@boklok.se. Öppet vardagar kl 8.30-16.00.

Utanför ordinarie arbetstid sker ingen registrering av ärenden utan det sker nästföljande vardag. Är det ett akut fel som inträffar följ rutinen för akuta fel.
Efter den 5-åriga garantitidens utgång så vänder du dig alltid med din felanmälan till bostadsrättsförenings styrelse.


Viktigt att tänka på

Om felet visar sig orsakats av felaktig skötsel, bristande underhåll, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel kan du bli fakturerad för felsökningen/åtgärden. Det är även viktigt att du anmäler eventuella fel utan dröjsmål. Du kan bli ersättningsskyldig för den merkostnad som för sent framförd felanmälan orsakat. Om du missar en avtalad tid med oss eller våra leverantörer kan du bli fakturerad för resan och förlorad tid.

Med vänlig hälsning,
BoKlok

Denna sidan använder Cookies, klicka acceptera för att fortsätta.  Lär dig mer